Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Bagaż podręczny warty mniej niż życie!

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Bagaż podręczny warty mniej niż życie!
fot. Heathrow Airport
– W waszym bagażu podręcznym nie ma nic bardziej wartościowego niż wasze życie – mówił Willie Walsh, dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA). To reakcja na nagrania z ewakuacji samolotów, jakie pojawiały się w ostatnich miesiącach.

Tegoroczne spotkanie IATA z dziennikarzami dość nieoczekiwanie rozpoczęło się od kwestii bezpieczeństwa. Stojący na czele Zrzeszenia Willie Walsh przypomniał, że w czasie ewakuacji samolotu trzeba zawsze postępować zgodnie z instrukcjami, a nie sięgać po bagaże, a takie zachowania można było niestety zaobserwować na pojawiających się ostatnio nagraniach w mediach społecznościowych.

Bagaż nie jest ważny

– Szokujące jest to, że wciąż widzimy zdjęcia osób, które zatrzymują się i szukają swoich rzeczy w schowkach nad głową, zanim opuszczą samolot. W sytuacji awaryjnej, gdy wydane zostało polecenie ewakuacji, absolutnie kluczowe jest, by ewakuować się jak najszybciej – podkreślał Walsh.

– To, co widzimy na social mediach to bardzo niepokojący trend. Ewakuacja samolotu to zdarzenie, która zdarza się niezwykle rzadko. Większość pasażerów w takiej sytuacji nigdy się nie znajdzie, ale jeśli już do niej dojdzie, każdy musi wiedzieć, że to nie jest czas na szukanie bagażu! – mówił Walsh.

LOT przypomina: 90 sekund na ewakuacje

Pod tym, że w takiej sytuacji każda sekunda ma ogromne znacznie, podpisze się każda linia lotnicza. – Sytuacje awaryjne, w których występuje konieczność ewakuacji, są niezwykle rzadkie. Kiedy już jednak wystąpią, należy bezwzględnie przestrzegać poleceń personelu pokładowego. Według obowiązujących standardów cały pokład musi być ewakuowany w mniej niż 90 sekund. Aby to było możliwe, należy zostawić wszystkie przedmioty, a szczególnie bagaż podręczny, w samolocie – mówi Grażyna Marczewska, Instruktor Personelu Pokładowego w Polskich Liniach Lotniczych LOT.

– W takich sytuacjach każda sekunda jest na wagę złota, a opóźnienie ewakuacji może mieć bardzo poważne konsekwencje. Analizując incydenty lotnicze, widzimy, że kluczem do sprawnej ewakuacji była pełna współpraca i słuchanie poleceń załogi – podkreśla Marczewska.

IATA: Zajmiemy się problemem

IATA zamierza w związku z tym prowadzić dalsze badania, aby lepiej zrozumieć, co się dzieje. Dotychczasowe jednak jednoznacznie pokazują, że tracenie czasu na szukanie bagażu to narażanie nie tylko własnego życia, ale również życia innych.

Walsh podkreślał, że to zjawisko jest szczególnie niebezpieczne. – Jeśli już jesteś na pokładzie i zostanie wydane polecenie ewakuacji, musisz jak najszybciej opuścić samolot. Mogę zapewnić, że jeśli ja będę na pokładzie samolotu, który musi zostać ewakuowany, nie będę czekał na nic ani na nikogo. Wyjdę natychmiast, ponieważ widziałem, co może się wydarzyć, gdy ludzie opóźniają ewakuację. To niepokojący trend i problem, na którym zamierzamy się skupić – podkreślał Walsh.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

IATA: Samolotów i silników brak. Przewoźnicy tracą miliardy USD!

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Samolotów i silników brak. Przewoźnicy tracą miliardy USD!

Łukasz Malinowski 10 grudnia 2025

IATA: Produkcja SAF zbyt mała. Cele nierealistyczne

Biznes i przemysł

IATA: Produkcja SAF zbyt mała. Cele nierealistyczne

Łukasz Malinowski 09 grudnia 2025

Prognoza IATA na 2026. Rosną przychody i zyski linii, marże nadal niskie

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

IATA: Samolotów i silników brak. Przewoźnicy tracą miliardy USD!

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Samolotów i silników brak. Przewoźnicy tracą miliardy USD!

Łukasz Malinowski 10 grudnia 2025

IATA: Produkcja SAF zbyt mała. Cele nierealistyczne

Biznes i przemysł

IATA: Produkcja SAF zbyt mała. Cele nierealistyczne

Łukasz Malinowski 09 grudnia 2025

Prognoza IATA na 2026. Rosną przychody i zyski linii, marże nadal niskie

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

IATA: Samolotów i silników brak. Przewoźnicy tracą miliardy USD!

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Samolotów i silników brak. Przewoźnicy tracą miliardy USD!

Łukasz Malinowski 10 grudnia 2025

IATA: Produkcja SAF zbyt mała. Cele nierealistyczne

Biznes i przemysł

IATA: Produkcja SAF zbyt mała. Cele nierealistyczne

Łukasz Malinowski 09 grudnia 2025

Prognoza IATA na 2026. Rosną przychody i zyski linii, marże nadal niskie

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

IATA: Samolotów i silników brak. Przewoźnicy tracą miliardy USD!

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Samolotów i silników brak. Przewoźnicy tracą miliardy USD!

Łukasz Malinowski 10 grudnia 2025

IATA: Produkcja SAF zbyt mała. Cele nierealistyczne

Biznes i przemysł

IATA: Produkcja SAF zbyt mała. Cele nierealistyczne

Łukasz Malinowski 09 grudnia 2025

Prognoza IATA na 2026. Rosną przychody i zyski linii, marże nadal niskie

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij